logo
menu menu menu menu menu menu

ARA-TPMS można stosować we wszystkich pojazdach kołowych: tirach, maszynach budowlanych, autobusach, busach oraz samochodach osobowych

   Czy wiesz, że:
 
 

 

 

Często zadawane pytanie i odpowiedzi, czyli FAQ.

   
   

Pytanie: Czy ARA-TPMS jest polskim produktem?
Odpowiedź: Tak, to polski produkt, zarówno projekt jak i wykonanie. Gwarancja jest realizowana w Polsce. Komponenty (co oczywiste) pochodzą z wielu krajów: Polski, krajów UE, USA i Japonii.

Pytanie: Jaki jest zasięg działania czujnika?
Odpowiedź: W terenie otwartym, gdzie czujnik i centralka wzajemnie się widzą, zasięg wynosi co najmniej 50m. Typowo wynosi 75-80m, w bardzo dobrych warunkach atmosferycznych przekracza 100m.

Pytanie: Czy tak duży zasięg jest konieczny?
Odpowiedź: Tak, odległość między ostatnim kołem a centralką w linii prostej wynosi około 15-20m. Czujniki i centralka nie "widzą się" co znacznie utrudnia transmisję radiową. Konieczny jest zapas mocy, aby transmisja mierzonego ciśnienia i temperatury czujnika przebiegała bez większych zakłóceń.

Pytanie: Czy nadajniki nadają na jednej częstotliwości?
Odpowiedź: Tak jest to częstotliwość 868MHz.

Pytanie: Dlaczego nadajniki nadając na tej samej częstotliwości nie zakłócają się wzajemnie?
Odpowiedź: Jest to technika nadawania z podziałem czasu, nadawanie następuje przez ułamek sekundy, po kolei.

Pytanie: Czy czujnik z sąsiedniego auta nie będzie zakłócał pracy mojego zestawu?
Odpowiedź: Nie, każdy czujnik ma unikalny 24 bitowy numer. Daje to ponad 16 milionów unikalnych kombinacji numerów.

Pytanie: Czy kołpak na kole ma wpływ na działanie czujnika?
Odpowiedź: ARA-TPMS jest urządzeniem radiowym i konieczna jest sprawna łączność radiowa od czujnika do centralki. Metalowy kołpak najczęściej uniemożliwia transmisję. Kołpak z tworzyw sztucznych pokryty niektórymi farbami też potrafi tłumić fale radiowe. Konieczna jest próba w praktyce.

Pytanie: Co powinienem wiedzieć a nie powiedzą mi handlowcy i producenci układów TPMS?
Odpowiedź: Jest kilka ważnych elementów decydujących o jakości systemu, tak więc:
Należy zwrócić uwagę na zasięg radia. Jeżeli producent deklaruje np. do 20 metrów, to w praktyce może być problem z uzyskaniem łączności już z kabiny kierowcy do prawego koła na pierwszej osi. Albowiem "do" należy czytać jako maksymalny jaki w ogóle udało się uzyskać w dowolnie wybranych przez producenta warunkach. Uzyskanie dużego zasięgu radiowego z tak małych gabarytowo czujników jest poważnym wyzwaniem technicznym. Inni producenci nie mogąc sobie z tym poradzić stosują prowizorkę w postaci retransmiterów, umieszczanych w połowie drogi między czujnikiem a odbiornikiem. Ogólnie, im większy zasięg tym lepiej.

Temperatura pracy. Tutaj też mogą być niespodzianki. W przebadanym przez ARA egzemplarzu TPMS producenta chińskiego, w temperaturze 0°C układ tracił połowę zasięgu radia, a w temperaturze -10°C w ogóle przestawał działać. "Chińczyk" zdecydowanie nie jest dostosowany do europejskich warunków.
Dokładność. Uzyskanie dokładności pomiaru na poziomie 0.1bar przy zakresie 10bar (czyli dokładność 1%) w całym zakresie temperatur pracy, jest również bardzo poważnym wyzwaniem technicznym i mało komu na świecie udaje się uzyskać precyzję w pomiarze ciśnienia. Typowe mierniki ciśnienia na stacjach benzynowych mają 5% dokładności w temperaturze pokojowej, a poza tą temperaturą to już nie wiadomo co mierzą. Renomowani producenci układów TPMS piszą o 2.5% czasem 2% czy nawet 1% dokładności pomiarów. Chińscy producenci są "najlepsi" gdyż piszą o 0.5%.
Gwarancja. Gwarancję producenta należy rozumieć jako realizowaną w kraju pochodzenia. W przypadku producenta za granicą, o ile gwarancja nie stanowi
inaczej, trzeba będzie dostarczyć towar właśnie tam. Polska gwarancja jest ważna w Polsce, chińska w Chinach.
Cena. Przy obecnych kursach walut, ceny produktów zagranicznych (w tym chińskich) znacznie wzrosły (czasem nawet o 50%), przy niezmiennej jakości. Opłaca się kupić produkt polski.

Pytanie: Z czego wynika opłacalność zastosowania systemu ARA-TPMS w pojeździe?
Odpowiedź: Proszę zajrzeć na stronę "Profity"

Pytanie: Czy czujnik pod wpływem wibracji i obrotów koła nie odkręci się?
Odpowiedź: Jeszcze w ramach prototypu, czujniki zainstalowane na ciężarówce, przejechały łącznie ponad 62000 km. W żadnym przypadku nie stwierdzono nie tylko odkręcenia się czujnika, ale nawet nie było poluzowania. Czujnik trzyma się na gwincie dzięki dobrze znanemu efektowi przeciwnakrętki. Zresztą kapturki na gwintach zaworów, na które działa znacznie mniejsza siła przeciwnakrętki, też się same nie odkręcają. A nawet gdyby czujnik się odkręcał, to wcześniej odezwą się alarmy.

Pytanie: Czy urządzenie sygnalizuje alarmem, nieprawidłowości ciśnienia?
Odpowiedź: Tak, jest alarm żółty traktowany jako ostrzeżenie oraz czerwony w czasie którego należy się zatrzymać. Alarmowane jest za niskie ciśnienie w oponie lub za wysoka temperatura czujnika, a na wyświetlaczu automatycznie pokazywany jest czujnik zgłaszający alarm. Obsługa centralki jest wykonana zgodnie z dyrektywami unijnymi i jest banalnie prosta.

Pytanie: Jaki jest pomiar ciśnienia, bezpośredni czy pośredni?
Odpowiedź: Układy pośrednie mierzą wzajemne obroty kół i na tej podstawie "wnioskują" czy ciśnienia opon są prawidłowe. Takie rozwiązanie jest podatne na nieprawidłowe napompowanie wszystkich kół, na przykład na podstawie uszkodzonego manometru.
ARA-TPMS osobno mierzy rzeczywiste ciśnienie w każdym z kół. Nawet w razie uszkodzenia jednego z czujników, stosunkowo łatwo jest wychwycić taki stan, gdyż wcześniej pompowanie było wykonywane za pomocą innego manometru.

NAWIGATOR: