Pytanie: Czy ARA-TPMS jest polskim produktem?
Odpowiedź: Tak, to polski produkt, zarówno projekt jak i wykonanie.
Gwarancja jest realizowana w Polsce. Komponenty (co oczywiste) pochodzą
z wielu krajów: Polski, krajów UE, USA i Japonii.
Pytanie: Jaki jest zasięg działania czujnika?
Odpowiedź: W terenie otwartym, gdzie czujnik i centralka wzajemnie
się widzą, zasięg wynosi co najmniej 50m. Typowo wynosi 75-80m, w bardzo
dobrych warunkach atmosferycznych przekracza 100m.
Pytanie: Czy tak duży zasięg jest konieczny?
Odpowiedź: Tak, odległość między ostatnim kołem a centralką w linii
prostej wynosi około 15-20m. Czujniki i centralka nie "widzą się"
co znacznie utrudnia transmisję radiową. Konieczny jest zapas mocy, aby
transmisja mierzonego ciśnienia i temperatury czujnika przebiegała bez
większych zakłóceń.
Pytanie: Czy nadajniki nadają na jednej częstotliwości?
Odpowiedź: Tak jest to częstotliwość 868MHz.
Pytanie: Dlaczego nadajniki nadając na tej samej częstotliwości
nie zakłócają się wzajemnie?
Odpowiedź: Jest to technika nadawania z podziałem czasu, nadawanie
następuje przez ułamek sekundy, po kolei.
Pytanie: Czy czujnik z sąsiedniego auta nie będzie
zakłócał pracy mojego zestawu?
Odpowiedź: Nie, każdy czujnik ma unikalny 24 bitowy numer. Daje
to ponad 16 milionów unikalnych kombinacji numerów.
Pytanie: Czy kołpak na kole ma wpływ na działanie
czujnika?
Odpowiedź: ARA-TPMS jest urządzeniem radiowym i konieczna jest
sprawna łączność radiowa od czujnika do centralki. Metalowy kołpak najczęściej
uniemożliwia transmisję. Kołpak z tworzyw sztucznych pokryty niektórymi
farbami też potrafi tłumić fale radiowe. Konieczna jest próba w praktyce.
Pytanie: Co powinienem wiedzieć a nie powiedzą mi
handlowcy i producenci układów TPMS?
Odpowiedź: Jest kilka ważnych elementów decydujących o jakości
systemu, tak więc:
Należy zwrócić uwagę na zasięg radia. Jeżeli producent deklaruje np. do
20 metrów, to w praktyce może być problem z uzyskaniem łączności już z
kabiny kierowcy do prawego koła na pierwszej osi. Albowiem "do"
należy czytać jako maksymalny jaki w ogóle udało się uzyskać w dowolnie
wybranych przez producenta warunkach. Uzyskanie dużego zasięgu radiowego
z tak małych gabarytowo czujników jest poważnym wyzwaniem technicznym.
Inni producenci nie mogąc sobie z tym poradzić stosują prowizorkę w postaci
retransmiterów, umieszczanych w połowie drogi między czujnikiem a odbiornikiem.
Ogólnie, im większy zasięg tym lepiej.
Temperatura pracy. Tutaj też mogą być niespodzianki. W przebadanym
przez ARA egzemplarzu TPMS producenta chińskiego, w temperaturze 0°C
układ tracił połowę zasięgu radia, a w temperaturze -10°C w ogóle przestawał
działać. "Chińczyk" zdecydowanie nie jest dostosowany do europejskich
warunków.
Dokładność. Uzyskanie dokładności pomiaru na poziomie 0.1bar
przy zakresie 10bar (czyli dokładność 1%) w całym zakresie temperatur
pracy, jest również bardzo poważnym wyzwaniem technicznym i mało komu
na świecie udaje się uzyskać precyzję w pomiarze ciśnienia. Typowe mierniki
ciśnienia na stacjach benzynowych mają 5% dokładności w temperaturze
pokojowej, a poza tą temperaturą to już nie wiadomo co mierzą. Renomowani
producenci układów TPMS piszą o 2.5% czasem 2% czy nawet 1% dokładności
pomiarów. Chińscy producenci są "najlepsi" gdyż piszą o 0.5%.
Gwarancja. Gwarancję producenta należy rozumieć jako realizowaną
w kraju pochodzenia. W przypadku producenta za granicą, o ile gwarancja
nie stanowi
inaczej, trzeba będzie dostarczyć towar właśnie tam. Polska gwarancja
jest ważna w Polsce, chińska w Chinach.
Cena. Przy obecnych kursach walut, ceny produktów zagranicznych
(w tym chińskich) znacznie wzrosły (czasem nawet o 50%), przy niezmiennej
jakości. Opłaca się kupić produkt polski.
Pytanie: Z czego wynika opłacalność zastosowania systemu
ARA-TPMS w pojeździe?
Odpowiedź: Proszę zajrzeć na stronę "Profity"
Pytanie: Czy czujnik pod wpływem wibracji i obrotów
koła nie odkręci się?
Odpowiedź: Jeszcze w ramach prototypu, czujniki zainstalowane na
ciężarówce, przejechały łącznie ponad 62000 km. W żadnym przypadku nie
stwierdzono nie tylko odkręcenia się czujnika, ale nawet nie było poluzowania.
Czujnik trzyma się na gwincie dzięki dobrze znanemu efektowi przeciwnakrętki.
Zresztą kapturki na gwintach zaworów, na które działa znacznie mniejsza
siła przeciwnakrętki, też się same nie odkręcają. A nawet gdyby czujnik
się odkręcał, to wcześniej odezwą się alarmy.
Pytanie: Czy urządzenie sygnalizuje alarmem, nieprawidłowości
ciśnienia?
Odpowiedź: Tak, jest alarm żółty traktowany jako ostrzeżenie oraz
czerwony w czasie którego należy się zatrzymać. Alarmowane jest za niskie
ciśnienie w oponie lub za wysoka temperatura czujnika, a na wyświetlaczu
automatycznie pokazywany jest czujnik zgłaszający alarm. Obsługa centralki
jest wykonana zgodnie z dyrektywami unijnymi i jest banalnie prosta.
Pytanie: Jaki jest pomiar ciśnienia, bezpośredni czy
pośredni?
Odpowiedź: Układy pośrednie mierzą wzajemne obroty kół i na tej
podstawie "wnioskują" czy ciśnienia opon są prawidłowe. Takie
rozwiązanie jest podatne na nieprawidłowe napompowanie wszystkich kół,
na przykład na podstawie uszkodzonego manometru.
ARA-TPMS osobno mierzy rzeczywiste ciśnienie w każdym z kół. Nawet w razie
uszkodzenia jednego z czujników, stosunkowo łatwo jest wychwycić taki
stan, gdyż wcześniej pompowanie było wykonywane za pomocą innego manometru.
|