|
Można zadać sobie pytanie, dlaczego stosowanie systemów opłaca się i
przynosi wymierne korzyści finansowe? Dlaczego można oszczędzić poważne
kwoty, korzystając z tych systemów?
Jak każdy element techniczny, opony wymagają regulacji tak, aby sprawnie
działały. Większość kierowców wie, że na zużycie paliwa ma wpływ między
innymi: styl jazdy, wtrysk paliwa, jakość paliwa itd. Jednym z ważniejszych
a nie docenianych elementów mających wpływ na zużycie paliwa jest ciśnienie
w oponach. Kolejnym - wpływ ciśnienia na żywotność opony. Prezentują to
poniższe wykresy (z materiałów firmy WABCO).
|
|
|
Rysunek
1
Można zauważyć iż przy niedopompowaniu (underpressure) opony o 20% zużycie
paliwa rośnie o 2.2%. Ciekawie wygląda nadmierne napompowanie (overpressure)
o 20%, zużycie paliwa maleje o 1.8%. Byłoby miło, gdyby nie kolejny wykres obrazujący
zużycie opony. |
|
Rysunek
2
Przy niedociśnieniu (underpressure) o 20% żywotność opony maleje o 18%, zaś
przy "przepompowaniu" (overpressure) maleje aż o 22%. Z analizy wykresów
widać, że najbardziej optymalne koszta eksploatacji można osiągnąć przy ciśnieniu
zalecanym przez producenta ogumienia dla danej opony. |
|
|
Cytat z czasopisma Trucks:
"Niemiecka firma Service 24 GmbH & Co. KG po przeprowadzeniu
66 tys. interwencji w celu niesienia pomocy unieruchomionym na drodze
ciężarówkom i autobusom sporządziła "ranking" głównych przyczyn
niesprawności pojazdów użytkowych. Na pierwszym miejscu znalazły się
awarie silnika (36% przypadków), na drugim uszkodzenia opon (26%), na
trzecim niesprawność układów elektrycznych (17%), a później ex aequo
hamulców, układów przeniesienia napędu - po 4%. A każdy nieplanowany
postój oznaczać może opóźnienie dostawy i poniesienie dodatkowych kosztów.
Zresztą, nie trzeba stanąć w szczerym polu z przebitą czy rozdartą oponą,
żeby zapłacić frycowe w postaci niepotrzebnych wydatków. Przedstawiciele
przemysłu oponiarskiego przy każdej okazji podkreślają, że sprawność
użytkowa i żywotność ogumienia, a także zużycie paliwa zależy od utrzymywania
właściwego ciśnienia w kołach. Zależność ta jest tak oczywista i powszechnie
znana, że nie ma potrzeby dłużej się nad nią rozwodzić. Warto jednak
jeszcze przypomnieć o aspekcie bezpieczeństwa - właściwe ciśnienie w
ogumieniu zapewnia krótszą drogę hamowania. Praktyczni Niemcy obliczyli,
że w ich warunkach poprzez właściwy dobór ogumienia do pojazdu, a później
należytą eksploatację opon można zaoszczędzić do 2500 euro rocznie na
jeden pojazd ciężarowy. "
Warto zauważyć, powyższe reguły obowiązują w czasie normalnej eksploatacji
pojazdu. ARA-TPMS zwróci się już wtedy, gdy zapobiegnie pierwszemu przypadkowi
"incydentu drogowego". Jazda "na kapciu" przez kilka
kilometrów uszkadza oponę, często w takim stopniu, że nie nadaje się ona
do dalszej eksploatacji.
Koszta związane z wymianą opony "w trasie", przewyższają cenę
opisywanego zestawu.
Inspiracją do wykonania własnego TPMS, były opowieści kierowców "z
życia w trasie". Część z opowiadań przypominały horrory.
|