logo
menu menu menu menu menu menu

Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy aż do 30 dni

   Czy wiesz, że:
 
 
 
 

Można zadać sobie pytanie, dlaczego stosowanie systemów opłaca się i przynosi wymierne korzyści finansowe? Dlaczego można oszczędzić poważne kwoty, korzystając z tych systemów?
Jak każdy element techniczny, opony wymagają regulacji tak, aby sprawnie działały. Większość kierowców wie, że na zużycie paliwa ma wpływ między innymi: styl jazdy, wtrysk paliwa, jakość paliwa itd. Jednym z ważniejszych a nie docenianych elementów mających wpływ na zużycie paliwa jest ciśnienie w oponach. Kolejnym - wpływ ciśnienia na żywotność opony. Prezentują to poniższe wykresy (z materiałów firmy WABCO).

 

wykres
 
wykres

 

    Rysunek 1
Można zauważyć iż przy niedopompowaniu (underpressure) opony o 20% zużycie paliwa rośnie o 2.2%. Ciekawie wygląda nadmierne napompowanie (overpressure) o 20%, zużycie paliwa maleje o 1.8%. Byłoby miło, gdyby nie kolejny wykres obrazujący zużycie opony.
  Rysunek 2
Przy niedociśnieniu (underpressure) o 20% żywotność opony maleje o 18%, zaś przy "przepompowaniu" (overpressure) maleje aż o 22%. Z analizy wykresów widać, że najbardziej optymalne koszta eksploatacji można osiągnąć przy ciśnieniu zalecanym przez producenta ogumienia dla danej opony.
 
 
Łączne oszczędności po wprowadzeniu systemu TPMS dla typowego pojazdu ciężarowego lub autobusu, są szacowane na 2500 euro/rocznie.

  Cytat z czasopisma Trucks:

"Niemiecka firma Service 24 GmbH & Co. KG po przeprowadzeniu 66 tys. interwencji w celu niesienia pomocy unieruchomionym na drodze ciężarówkom i autobusom sporządziła "ranking" głównych przyczyn niesprawności pojazdów użytkowych. Na pierwszym miejscu znalazły się awarie silnika (36% przypadków), na drugim uszkodzenia opon (26%), na trzecim niesprawność układów elektrycznych (17%), a później ex aequo hamulców, układów przeniesienia napędu - po 4%. A każdy nieplanowany postój oznaczać może opóźnienie dostawy i poniesienie dodatkowych kosztów. Zresztą, nie trzeba stanąć w szczerym polu z przebitą czy rozdartą oponą, żeby zapłacić frycowe w postaci niepotrzebnych wydatków. Przedstawiciele przemysłu oponiarskiego przy każdej okazji podkreślają, że sprawność użytkowa i żywotność ogumienia, a także zużycie paliwa zależy od utrzymywania właściwego ciśnienia w kołach. Zależność ta jest tak oczywista i powszechnie znana, że nie ma potrzeby dłużej się nad nią rozwodzić. Warto jednak jeszcze przypomnieć o aspekcie bezpieczeństwa - właściwe ciśnienie w ogumieniu zapewnia krótszą drogę hamowania. Praktyczni Niemcy obliczyli, że w ich warunkach poprzez właściwy dobór ogumienia do pojazdu, a później należytą eksploatację opon można zaoszczędzić do 2500 euro rocznie na jeden pojazd ciężarowy. "

Warto zauważyć, powyższe reguły obowiązują w czasie normalnej eksploatacji pojazdu. ARA-TPMS zwróci się już wtedy, gdy zapobiegnie pierwszemu przypadkowi "incydentu drogowego". Jazda "na kapciu" przez kilka kilometrów uszkadza oponę, często w takim stopniu, że nie nadaje się ona do dalszej eksploatacji.
Koszta związane z wymianą opony "w trasie", przewyższają cenę opisywanego zestawu.

Inspiracją do wykonania własnego TPMS, były opowieści kierowców "z życia w trasie". Część z opowiadań przypominały horrory.

NAWIGATOR: